Van onze dietist: Groene smoothies, een vitaminebom!

Geplaatst op 29 mei 2014

Van onze diëtist: Smoothies zijn helemaal hot, en hartstikke gezond. En dan het liefst zo groen mogelijk! Dan bedoel ik niet alleen de kleur van de gekozen ingrediënten, maar ook ‘groen’ van zo vers en puur mogelijk. Een groene smoothie is een ideaal tussendoortje, of bijvoorbeeld aangevuld met wat havermout, zelfs een volwaardig ontbijtje!
ingredienten groene smoothies zelf maken

Groene smoothies

Groene smoothies zijn hot, en gezond! Het liefste zo groen mogelijk.

Groene groenten

Groene groenten die ideaal zijn voor een smoothie zijn spinazie, boerenkool, komkommer en bleekselderij. Om een smoothie lekker drinkbaar te maken kan je water of kokoswater toevoegen. Kokoswater heeft als eigenschap dat het rijk is aan mineralen en vitamines, en met name rijk aan kalium. Kalium zorgt voor een goede vochthuishouding en werkt bloeddrukverlagend! In een smoothie vind ik het vaak wel essentieel om iets van fruit toe te voegen, vanwege het zoete tintje aan je smoothie, anders wordt hij wel erg groen;)

Basisrecept groene smoothie

Hieronder een basisrecept voor een groene smoothie, je kunt hier eindeloos mee variëren, denk aan het toevoegen van goijbessen, ander fruit/groene groenten etc. Wees creatief!

Benodigdheden:

  • Handvol spinazie
  •  1 eetlepel chiazaad
  • Handje bosbessen
  • Handje frambozen
  • ½ avocado
  • ½ banaan
  • ¾ glas kokoswater

Alles in de blender, en genieten maar!

Wat voor smoothies vind jij allemaal lekker?

bron: Diëtist Eline Zuiderwijk