Knie overbelast tijdens het sporten?

Geplaatst op 16 juni 2021

Knie en andere gewrichten kunnen soms tegenspartelen bij bewegen. Sporten is goed voor je, maar kan (vooral in het begin of bij zware training) ook best zwaar zijn voor je gewrichten. Het is daarom goed om deze 10 praktische tips door te nemen en blessures en knieklachten tijdens lichamelijke activiteiten te voorkomen. 

Zorg ervoor dat je een goede warming-up hebt

Dit komt het kniegewricht op veel manieren ten goede. Een makkelijke manier om op te warmen is door op de fiets of lopend naar je sportclub te gaan. Het verhoogt de bloedcirculatie en voedt de spier voor de daaropvolgende inspanning. Ook wordt de spanning in de pezen verminderd, en wordt het gewricht gesmeerd, waardoor wrijving en slijtage van het kraakbeen wordt vermeden. Een beetje rekken en strekken aan het einde van de les kan daarnaast ook geen kwaad.

Zorg ervoor dat je spieren rondom je knie in balans en sterk zijn

Sterke bovenbeenspieren zorgen ervoor dat de hoeveelheid kracht die de knieën moeten ondersteunen vermindert. Let daarbij op dat je zowel quadriceps (voorkant bovenbeen) en hamstrings (achterkant bovenbeen) traint, een goede verhouding is  3 tot 2 (voor-achter) om een passend niveau van stabilisatie en kracht in je knie te hebben. Twijfel je hierover, vraag dan een fysiotherapeut om dit met je te trainen/bekijken.

Vermijd overmatig sporten

Train nooit te hard en las voldoende rustpauzes in. Heb je werk waarbij je knieën onder veel druk staan? Zorg dan voor zoveel mogelijk afwisseling, en neem ook tijdens je werk voldoende rust.

Vermijd snelle toenames in intensiteit

Bouw je trainingen langzaam op qua intensiteit.

Draag de juiste schoenen voor de activiteit

Het gebruik van verkeerde schoenen kan de oorzaak zijn van slechte prestaties, ineffectieve training en blessures. Weet jij hoe je loopt? Komen je voeten meer met de buiten- of binnenzijde op de grond? Heb je vaak last met lopen/hardlopen van je gewrichten? Dan kan het raadzaam zijn eens een afspraak bij een podotherapeut te maken.

Varieer de modus of manier van trainen

Zorg voor variantie in je training, dus vermijdt sporten en oefeningen die herhaaldelijk dezelfde botten en spiergroepen belasten. En heb je last van je knieën? vermijd dan in ieder geval oefeningen die een grote impact op de knieën veroorzaken, zoals traplopen of hellingen af rennen, diepe buigingen of hyperextensies van het gewricht.

Gebruik trainingsapparatuur op de juiste manier

Maak je gebruik van trainingsmaterialen zoals fitness apparatuur of fiets je veel? Zorg ervoor dat ze juist zijn ingesteld.

Streef naar een gezond lichaamsgewicht

Te zwaar zijn betekent dat je gewrichten ook zwaarder belast worden. Houd daar rekening mee bij je trainingen en vraag advies van bijvoorbeeld een fysio in Dordrecht, zoals MedPlus!

Luister naar je lichaam

Kniepijn is is een teken dat je teveel druk uitoefent op de knieën. Het is belangrijk om de juiste diagnose van je kniepijn te stellen, maak daarvoor een afspraak bij een fysiotherapeut. Het stellen van een goede diagnose of het elimineren van de factor die het probleem veroorzaakt, is de eerste stap om letsel te voorkomen.

Share dit artikel...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email