Nieuws

We schrijven regelmatig over leuke nieuwtjes omtrent fysiotherapie, sport, bewegen, vitaliteit en lifestyle onderwerpen als mental coaching en voeding. Ook kun je altijd nieuws vinden op onze Facebook pagina

Waarom is het trainen van core stability zo belangrijk?

Geplaatst op 16 oktober 2019

Onze fysiotherapeuten hebben veel aandacht voor core-stability en ook tijdens de sportlessen komen er vaak oefeningen terug die bijdragen aan een goede core-stability. Maar waarom is dat eigenlijk zo belangrijk?

Een sterke core is niet alleen noodzakelijk voor het optimaliseren van je sportprestaties of het voorkomen van blessures, maar zorgt ook voor een goede houding. Hoogste tijd om aan je core te werken dus! Met de core-stability – ook wel kern- of rompstabiliteit genoemd –  wordt grofweg de functie van de diepe spieren van de romp (buik- en rugspieren, het middenrif en de bekkenbodem) bedoeld, maar de kern is eigenlijk de hele torso inclusief de interne organen.
In de beweegleer gaat men ervan uit dat alle spieren en gewrichten van het lichaam elkaar beïnvloeden. De spieren in je romp spelen daarbij een belangrijke rol want die maken de bewegingen van je armen en benen mogelijk door stabilisatie en krachtoverbrenging. De krachten die op je onderlichaam komen, vang je op met je bovenlichaam en andersom. Hierdoor behoud je stabiliteit.

Positief effect

De spieren in je romp vormen dus de basis waaruit (bijna alle) bewegingen plaatsvinden en je hebt dus baat bij een goede kern bij praktisch alles wat je doet. Een stevige core draagt ook zeker bij aan de sportprestaties. Bij sport is het van belang om te zorgen voor een optimale krachtoverdracht van de romp en het bekken naar de armen en benen. Dat vraagt om een goede balans en aansturing vanuit de romp.

Uit onderzoek blijkt onder andere dat de kans op blessures afneemt bij het trainen van de rompstabiliteit, dat mensen met lage rugklachten gebaat zijn bij core-stabilitytraining en dat de spronghoogte kan toenemen wanneer je een goed getrainde kern hebt. De diepe buik- en rugspieren zijn daarnaast van belang bij het aansturen van de wervelkolom. Naar de effecten van rompstabiliteittraining wordt nog steeds veel onderzoek gedaan, maar er is steeds meer bewijs dat het een belangrijk onderdeel is bij revalidatie en het voorkomen van blessures. Je kunt op allerlei manieren je core stabiliteit trainen. Hiernaast een voorbeeld van oefeningen met een bal.

Beschermen van je organen

Naast het stabiliseren van bewegingen heeft je kern nog enkele taken. Dit zijn onder andere het beschermen van het centraal zenuwstelsel en de interne organen, het ondersteunen van de organen en het ondersteunen van de bloedcirculatie. Een niet goed functionerende core kan incontinentie, darmklachten en een verkeerde ademhaling veroorzaken. Buikklachten of ziektes kunnen ook de core-stability verstoren en rugklachten in stand houden

Oktober = challenge maand bij MedPlus

Geplaatst op 3 oktober 2018

Regelmatig bewegen is een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl, maar het is ook één van de dingen waarvoor de motivatie vaak ver te zoeken is.

Zo leuk en nuttig kunnen binnentrainingen zijn voor buitensporters

Geplaatst op 25 september 2018

Het is herfst en dus minder vaker mooi weer om lekker buiten te trainen. Geen paniek! Binnentrainingen kunnen namelijk ook heel leuk en nuttig zijn. Goede trainingen de herfst- en wintermaanden zorgen ervoor dat je zelfs fitter in de lente weer begint aan je buitentrainingen. Bij MedPlus is er naast spinning en total body veel aanbod in de vorm van personal group trainingen. Fysiotherapeuten trainen kleine groepen volgens het zogenoemde HITT principe. Wel eens van gehoord?Weten waarom je zeker een keer mee zou moeten doen?  De High Intensity Interval Training is ontzettend populair en dat is geen wonder. Het is een zeer effectieve methode om je lichaam te trainen.

Tips om dit een actieve en plezierige zomer te maken

Geplaatst op 25 juni 2018

De zon schijnt. De zomer is gekomen! Terwijl we een pauze nemen en vakantie houden van ons werk, school, universiteit en de normaliteit van het leven, neemt onze gezondheid natuurlijk geen vakantie. En is juist de vakantietijd een mooie tijd om actief te zijn!

Verbeter de stabiliteit van je knie bij knieklachten

Geplaatst op 27 februari 2018

Als laatste is het verbeteren van de stabiliteit van je knie erg belangrijk. Als je namelijk een beschadiging hebt van je kraakbeen, je meniscus of een van je kniebanden wordt de stabiliteit van je knie minder. Hierdoor raken dezelfde structuren vaak snel weer overbelast, wat voor aanhoudende kniepijn kan zorgen. Het hebben van een goede stabiele knie is dan ook erg belangrijk.