Tips om dit een actieve en plezierige zomer te maken

Geplaatst op 25 juni 2018

De zon schijnt. De zomer is gekomen! Terwijl we een pauze nemen en vakantie houden van ons werk, school, universiteit en de normaliteit van het leven, neemt onze gezondheid natuurlijk geen vakantie. En is juist de vakantietijd een mooie tijd om actief te zijn!

Onze beste oefentips deze zomer voor de ultieme combinatie van plezier, veiligheid en zweet!

  • start vroeg – het heetste deel van de dag is nooit de beste tijd om te oefenen. De UV-waarde is het hoogst en de temperatuur is het hoogst, waardoor  je sneller vocht verliest, sneller verslijt en gemakkelijker verbrandt.
  • zorg voor voldoende vocht – de zomerhitte betekent over het algemeen meer transpireren, wat betekent dat we tijdens de zomeroefening meer water verliezen. Volgens de American Heart Association (2014) helpt gehydrateerd hart het hart gemakkelijker bloed naar werkende spieren te pompen en verbetert het ook de spierefficiëntie. Niet te wachten tot je dorstig wordt voordat je rehydrateert, want als je al dorstig bent, ben je al uitgedroogd. Zorg ervoor dat je goed drinkt voor, tijdens en na het sporten om uitdroging te voorkomen en je te helpen deze zomer optimaal te presteren.
  • train samen – Organiseer van tevoren een sportieve activiteit die je afsluit met een bbq of terrasje. Ga lekker wandelen, hardlopen, zwemmen, surfen of sporten.
  • stel zomerdoeldoelen – doelen helpen ons op het goede spoor te blijven en helpen ons gedisciplineerd te blijven om ons te helpen bereiken wat we willen bereiken. Gebruik het S.M.A.R.T principe – specifiek; meetbaar; haalbaar is; realistisch; en getimed om goede doelen te stellen voor je zomergezondheid. Of je nu sterker wordt, je gewicht verliest, je conditie verbetert, je conditie op peil houdt of gewoon van het weer en het seizoen geniet, je S.M.A.R.T-doelen helpen je om van je zomervakantie te genieten.
  • denk juist ook aan watersporten – de zomer is heet! Dus neem elke gelegenheid om te oefenen in water. Enkele ideeën zijn zwemmen, kajakken, stand-up paddleboarden, kitesurfen, kanoën, surfen en snorkelen.