Geen last meer van pijnlijke ribben met deze 5 tips!

Geplaatst op 21 juli 2022

Heb jij pijn in je ribben, rechts, links of richting je rug en bij je longen? Lees onze blog met tips om er vanaf te komen. Veel mensen hebben wel eens last van borstpijn of pijn aan de ribben. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. We adviseren bij acuut optreden van de pijn om een afspraak te maken met je huisarts of fysiotherapeut (zoals bij onze praktijk voor fysiotherapie in Dordrecht). Graag delen we deze tips voor het verminderen van ribpijn.

Verminder stress

Het is heel gebruikelijk dat in perioden van stress je ademhalingspatroon verandert. Vaak zie je bij stress dat je middenrif en bovenbuikspieren meer aanspannen en je vooral in het bovenste deel van je longen blijft ademen. Dit kan na verloop van tijd spanning in de nek- en schouderspieren geven en zelfs pijn in je ribben, rug en zelfs longen. Het is dan ook van belang om bij deze symptomen niet alleen de pijn in de spieren en ribben te verminderen, maar ook om te kijken naar de oorzaak (stress) en hoe die te verminderen. Denk daarbij eens aan het doorbrengen van tijd in de natuur, een eenvoudige wandeling op het strand, in de buurt van bomen, bossen of het omliggende groen heeft bewezen stressverminderend voordelen. Of verhoog je hartslag met sporten of dansen. Ook kan meditatie stressverminderend zijn.

Verbeter je ademhalingspatroon

Als je je longen kunt voorstellen als omgekeerde broccoli, vindt de beste zuurstofuitwisseling plaats in de bloemrijke delen aan de basis. Het is heel gebruikelijk in de aanwezigheid van thoracale pijn dat het ademhalingspatroon niet alleen wordt veranderd door stress, maar ook door het gebruikelijke ademhalingspatroon gedurende het hele leven. Probeer op je zij te liggen, en laat je buik ontspannen en kijk of je kunt inademen, laat je buik uitzetten terwijl je inademt, voordat je ademhaalt in de zijribben en de rest van je lichaam, en dan langzaam uitademt. Door de bovenbuik zacht te houden en die uit te laten zetten terwijl je inademt, kan de adem in de basis van de longen komen. Langzame lage buikademhaling is een goede techniek om stress te verminderen en je ademhalingspatroon te optimaliseren.

Werk aan je houding

Als je veel zit gedurende de de dag, dan is het belangrijk ene juiste houding aan te nemen. Onze belangrijkste tips voor het verbeteren van je houding op je werkplek zijn:

  • Zorg ervoor dat je heupen hoger zijn dan je knieën.
  • Zorg ervoor dat je stoel dichtbij je bureau staat.
  • Zorg ervoor dat je ellebogen in een hoek van 90 graden staan.
  • Zorg ervoor dat je schermhoogte ter hoogte van je ogen staat.

Beweeg voldoende

Beweging is essentieel om je lichaam, en dus ook je ruggengraat (en je ribben) soepel te houden. Op internet zijn verschillende oefeningen te vinden of je rug soepel te houden.

Maak een afspraak met een fysiotherapeut

Heb je acute klachten of lukt het niet om zelf de pijn te verminderen maak dan een afspraak met een van onze fysiotherapeuten. Wij hebben ervaring met borstpijn en ribpijn en kunnen je helpen de onderliggende oorzaak van je pijn te vinden en een juist behandelplan op te stellen.

Share dit artikel...Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email